15.8 C
Άγιος Νικόλαος
1 Δεκεμβρίου 2021
Περιβάλλον Τουρισμός

Βιωματικός τουρισμός: Tο μέλλον της τουριστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα

Η τελευταία εικοσαετία χαρακτηρίζεται από τις συστηματικές προσπάθειες διερεύνησης των προϋποθέσεων εφαρμογής νέων προτύπων τουριστικής ανάπτυξης τα οποία θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις για καθαρό περιβάλλον, σεβασμό στις τοπικές ιδιομορφίες και συμμετοχή των κατοίκων στις αναπτυξιακές διαδικασίες.

Είναι κοινώς αποδεκτό ότι μεταξύ του συνόλου των προτύπων τουριστικής ανάπτυξης, εκείνο το οποίο κυριαρχεί είναι το αναπτυξιακό πρότυπο του οργανωμένου μαζικού τουρισμού. Ωστόσο η ανάδειξη της διαμόρφωσης μίας νέας ομάδας τουριστικών προτύπων, τόσο όσον αφορά την ίδια την ανάπτυξη τους όσο και όσον αφορά τα κίνητρα των τουριστών και άρα και τους αντίστοιχους τύπους ταξιδιών, αποκτά μία ιδιαίτερη δυναμική σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξής της. Επίσης η ταχύτατη ανάπτυξη της συγκεκριμένης ομάδας προτύπων, παράλληλα διαμορφώνει τις συνθήκες και τις τάσεις αμφισβήτησης του προτύπου του οργανωμένου μαζικού τουρισμού.

Η τουριστική βιομηχανία είναι από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως και έχει δεχτεί έντονη κριτική κυρίως για τις αρνητικές επιπτώσεις που προκαλεί στο περιβάλλον και στον τοπικό πληθυσμό, τον έλεγχο από τις πολυεθνικές και τον μη βιώσιμο σχεδιασμό που εστιάζει στο βραχυπρόθεσμο κέρδος και όχι στημακροπρόθεσμη βιωσιμότητα. Προκειμένου να γίνει η τουριστική βιομηχανία βιώσιμη θα πρέπει να υπάρξει
και εφαρμογή αντίστοιχων νόμων αλλά και εθελοντικές πρωτοβουλίες. Οι πιο συνηθισμένες πρακτικές για τη βιωσιμότητα είναι η οικολογική επισήμανση και πιστοποίηση, ο περιβαλλοντικός έλεγχος και ο κώδικας συμπεριφοράς.

Η “ανθρωποκεντρική” προσέγγιση του τουριστικού προϊόντος, είναι η λέξη κλειδί για να αναπτυχθεί ένα νέο μοντέλο τουρισμού, του λεγόμενου βιωματικού, που βασίζεται στην κληρονομιά και τον πολιτισμό, αλλά κυρίως για να δοθεί νέα ώθηση. Το δίπτυχο “ήλιος-θάλασσα” που σχεδόν ταυτίζεται με τον μαζικό τουρισμό, δεν είναι πλέον αρκετό για να ικανοποιήσει τις νέες ανάγκες του ταξιδιώτη, αλλά και τις σύγχρονες τάσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται στην μετα-covid εποχή. Αυτό σημαίνει ότι η ανάπτυξη του προϊόντος προσανατολίζεται στον επισκέπτη και την τοπική κοινωνία, δίνοντας έμφαση στις αξίες και ανάγκες του.

Ο βιωματικός τουρισμός δίνει κίνητρο στους ανθρώπους να συμμετάσχουν σε αξιομνημόνευτες ταξιδιωτικές εμπειρίες, που έχουν προσωπικό, αισθητικό, ουσιαστικό και μεταμορφωτικό χαρακτήρα και να συνδεθούν συναισθηματικά με τον τόπο που επισκέπτονται.

Νέες μορφές και υπηρεσίες αναδύονται με στόχο την προσφορά σύνθετων και συνδυαστικών τουριστικών προϊόντων με ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά. Η ενσωμάτωση στοιχείων του πολιτισμού, της ιστορικής κληρονομιάς, των τοπικών παραδόσεων και εθίμων και των φυσικών πόρων, έχει ως αποτέλεσμα οι επισκέπτες να συμμετέχουν αμεσότερα στην τοπική καθημερινότητα με έναν βιωματικό τρόπο, και ταυτόχρονα να σχηματίζουν μια πιο ολοκληρωμένη και θετικότερη εικόνα του προορισμού».

 Tρύγος στους αμπελώνες

Ο ταξιδιώτης δε θέλει πλέον να είναι απλά επισκέπτης. Θέλει να γίνει για λίγο αγρότης, τεχνίτης, γευσιγνώστης της τοπικής κουζίνας, οινολόγος, αρχαιολόγος που ανακαλύπτει την ιστορία του τόπου που επισκέπτεται. Θέλει να μυηθεί στη φιλοσοφία, τα ήθη και τα έθιμα της τοπικής κοινωνίας, που τον φιλοξενεί. Με λίγα λόγια, θέλει να ζήσει σαν ντόπιος.

Το βιωματικό τουριστικό προϊόν, πρέπει να χαρακτηρίζεται από υψηλή ποιότητα, η οποία προκύπτει από παράγοντες που σχετίζονται, πέραν από το ίδιο το προϊόν και τις υπηρεσίες, με τις υποδομές, τις δημόσιες μεταφορές και την προσβασιμότητα, την αποτελεσματική οργάνωση του φορέα ή της επιχείρησης και τέλος υποστηρίζεται από ένα ολοκληρωμένο εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο.

Σε όλους εμάς είναι πλέον σαφές ότι οι μεγάλες τουριστικές επενδύσεις, που βασίζουν την πολιτική τους στην αειφορία και στην πράσινη ανάπτυξη, οι οποίες σέβονται το περιβάλλον, τον πολιτισμό και την κουλτούρα του τόπου, αποτελούν προτεραιότητες του νέου οικονομικού υποδείγματος της χώρας μας.

Ακολουθήστε το filoxenianews στο Google News και στο Facebook 

Δείτε ακόμα

Σ. Ζαχαράκη: Ο ελληνικός οινοτουρισμός αποτελεί μία από τις πλέον δυναμικά ανερχόμενες μορφές τουρισμού

Ν. Π.

Changi: Aεροδρόμιο Σιγκαπούρης ¨ένας αξέχαστος τουριστικός προορισμός από μόνος του¨

Μ. Τ.

Τουρισμός: Δραματική μείωση των τουριστικών ροών και των εσόδων

Γ. Π.

Τουρισμός: Η Ελλάδα έχει καταγράψει την μεγαλύτερη αύξηση τιμών

Γ. Π.

Εμβολιασμός 35-39: Ανοίγει την Τετάρτη η πλατφόρμα

N. K.

Ιωάννινα μια πόλη μαγνήτης για τους τουρίστες

N. K.
φορτώνει....